του Edward Albee
Πως γίνεται εγώ που δηλώνω θεατρόφιλη να μην είχα δει αυτό το έργο; Πως;
Η Μάρθα και ο Τζωρτζ, ένα ζευγάρι παντρεμένο για είκοσι τρία χρόνια. Μια κοινή ζωή, σχέδια και όνειρα που κάνανε στη νιότη τους και δε πραγματοποιήθηκαν, οι ματαιώσεις της ζωής. Όλα αυτά κομμάτι τους, μέσα τους να υποβόσκουν και δειλά δειλά να βγαίνουν προς τα έξω. Κι έρχεται το πλήρωμα του χρόνου, που όλα τα ανομολόγητα, που όμως και οι δύο τα γνωρίζουν πολύ καλά και πονάνε για αυτά, πρέπει να βγουν έξω, πρέπει να ειπωθούν, όσο σκληρό κι αν είναι αυτό. Για να μπορέσουν να επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους, να τη λυτρώσουν από τα ανεκπλήρωτα και να τη στηρίξουν σε αυτό που είναι σήμερα. Μια δύσκολη νύχτα, παρουσία ενός ξένου ζευγαριού, θα τα εκθέσουν, θα εκτεθούν, να μην υπάρξει αμφιβολία, οι αλήθειες να μη μένουν με αμφιβολία στη ψυχή, αλλά στο φως, ξεγυμνωμένες, με υπόσταση. Μόνο αν τις αντικρίσουν κατάματα θα μπορέσουν πια να απελευθερωθούν από αυτές και να προχωρήσουν.
Η Μάρθα, κόρη του προέδρου του Πανεπιστημίου, παντρεύτηκε τον Τζωρτζ, τότε νεαρό καθηγητή. Παντρευτήκανε επειδή αγαπηθήκανε, η προφανής προσδοκία ότι ο Τζωρτζ κάποια στιγμή θα έπαιρνε τη θέση του πατέρα της. Αυτό δε το κατάφερε.
Και τη βλέπουμε αυτή τη νύχτα, να τον εξευτελίζει, να τον πατάει, να τραβάει το σκοινί, κι άλλο, κι άλλο, μέχρι να σπάσει. Αυτός δεν αντεπιτίθεται. Φαίνεται μαλθακός. Δέχεται τον διασυρμό.
- Εσύ νομίζεις ότι μπορείς να με εξευτελίζεις, να με ταπεινώνεις
- Εσύ μπορείς να το αντέξεις
- Όχι, δε μπορώ να το αντέξω
- Μπορείς. Για αυτό με παντρεύτηκες
Κάποια στιγμή σα μανιασμένο ζώο, επιτίθεται στους καλεσμένους, το φαινομενικά ευτυχισμένο ζευγάρι με όλη τη ζωή και την επιτυχία μπροστά του. Ξεσπάει εκεί γιατί κάπου πρέπει να ξεσπάσει. Και είδατε έχετε και εσείς ανομολόγητες αλήθειες που και οι δύο σας τις ξέρετε και αποφεύγετε να τις δείτε. Τους ξεγυμνώνει για να μην ξεγυμνώσει τη Μάρθα. Και η Μάρθα συνεχίζει να τραβάει το σκοινί.
- Με σιχαίνομαι. Πέρασα τη ζωή μου με ψίχουλα
Λέει η Μάρθα κάποια στιγμή και είχα την εντύπωση ότι αναφερότανε στη ζωή που χαράμισε δίπλα σε έναν άντρα που αποδείχτηκε λίγος. Που να ήξερα ότι αναφερότανε και στον εαυτό της που ήτανε λίγος. Και ότι ο Τζωρτζ προσπαθεί όλη αυτήν τη δύσκολη νύχτα να τη προστατέψει από τη συνειδητοποίηση. Όμως πια δε πρέπει να τη προστατεύει. Μόνο αν αφήσει πίσω της τα όνειρα του παρελθόντος και φτιάξει καινούργια θα μπορέσει να γίνει ευτυχισμένη. Η Μάρθα το ξέρει αυτό και για αυτό συνεχίζει να τραβάει το σκοινί. Μέχρι να σπάσει.
Μόνο αυτός μπορεί να με κάνει ευτυχισμένη, αυτός που με κρατάει σφικτά τη νύχτα και εγώ τον δαγκώνω.
Μπορεί να με κάνει ευτυχισμένη μόνο που εγώ δε θέλω. Ένα πράγμα δε θα του συγχωρέσω , ότι τα παράτησε στη μέση.
Αλλά ο Τζωρτζ δε τα παρατάει στη μέση. Μένει εκεί.
Μια νύχτα θα του σπάσω τη ραχοκοκαλιά
Και του τη σπάει, κι επιτέλους, βίαια, της δίνει αυτό που ασυνείδητα ζητούσε. Την αλήθεια. Λύτρωση και για τους δύο της. Η νύχτα τελειώνει, οι καλεσμένοι φεύγουν. Ξημερώνει. Αυγή και για τους δυο τους.
* Δε σας λέω ποια η τελική αποκάλυψη για να μη το χαλάσω σε όσους δε ξέρουν το έργο.
Η παράσταση είναι εύστοχα στημένη, χωρίς υπερβολές, η μουσική συνοδεύει όπως πρέπει. Πολύ δυνατές ερμηνείες από όλους τους συντελεστές. Η κ. Βαγενά καταφέρνει πάντα να μεταμορφωθεί και να με κάνει να νιώσω ότι μου συστήνει κάθε φορά και μια άλλη γυναίκα, να μπω στο πετσί αυτής της γυναίκας, να τη βιώσω.
Άλλη μια από τις φετινές παραστάσεις που συστήνω ανεπιφύλακτα.
Για όσους βέβαια, είχαν τη τύχη να το έχουνε δει με Καρέζη, Καζάκο, Βαλτινό και Λαζαρίδου, δε ξέρω τι να πω. Εγώ δεν ανήκω σε αυτούς. Η μητέρα μου αρνείται να το ματαδεί, μία θεία μου που είχε εκείνη την εμπειρία, αναπόφευκτα έκανε και τη σύγκριση και δήλωσε (κι αν θέλετε το πιστεύετε ) ότι της άρεσε περισσότερο η φετινή παράσταση.
Σκηνοθεσία: Ελένη Μποζά
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Βαγενά, Γιώργος Νινιός, Γιασεμί Κηλαηδόνη, Γιώργος Χρυσοστόμου
Στο θέατρο Μεταξουργείο
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
8 σχόλια:
Τι άσχημο πράγμα να απέχουμε(κι εγώ μαζι) απο την ζωντάνια του θεάτρου και να αρκούμαστε στην κονσέρβα του κιν/φου;
Είναι όμως και λιγάκι τσιμπημένη η είσοδος.
Βέβαια, αν θέλεις βρίσκεις και τΑ ΦΡΆΓΚΑ.
;)
Α, και ο κινηματογράφος άλλη μεγάλη αγάπη. Με τη δική του μαγεία.
Ναι το θέατρο είναι ακριβό σπορ, αλλά όχι και τόσο, όπως λες, αν θες τα βρίσκεις τα φράγκα.
Συγχαρητήρια για αυτήν την προσπάθεια που κάνεις!
Τον τελευταίο καιρό γίνονται υπέροχα πράγματα στο θέατρο!
Είναι όμορφο να υπάρχει ένα μπλογκ που να τα σημειώνει!
Όσον αφορά τα χρήματα όταν υπάρχει διάθεση βρίσκεις!
Το περιοδικό φουαγιέ ας πούμε κάθε μήνα δίνει κουπόνια για πάρα πολλές και καλές παραστάσεις!
Καλή αρχή!
Θα τα λέμε!
Ωχ, μη λέτε "τα φράγκα", ακούγεται τόσο χάλια...(!!)
********************
Πες άμα μπορείς ότι δεν πλάνταξες στο τέλος του έργου....
Απαπαπα, δεν είμαι σίγουρη αν αντέχω να το ξαναδώ...
Το είδα στα 22 μου, με τη Ζωή Λάσκαρη (ναι!) και συγκινήθηκα.
Το είδα ξανά στα 36 μου με την Μελίνα Μποτέλη και πλάνταξα, δεν μπορούσα να σταματήσω...
(Ήταν και οι συγκυρίες της ζωής, το διάστημα ανάμεσα στις δύο παραστάσεις ήταν τόσο καθοριστικό για τη ζωή μου...).
Φοβερό, φοβερό σενάριο.
Αντιγράφω απο δελτίο τύπου του 2002:
Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας παρουσιάζει το έργο του Εντουαρντ Αλμπι «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» στην Κεντρική Σκηνή του. Η παράσταση, που είναι αφιερωμένη στην αξέχαστη Τζένη Καρέζη, ανεβαίνει σε μετάφραση Τζένης Καρέζη - Σταμάτη Φασουλή, σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου, μουσική Θάνου Μικρούτσικου, σκηνικά Λέας Κούση. Παίζουν: Μελίνα Μποτέλη, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Χρήστος Τακτικός, Μάμιλη Μπαλακλή.
Σταύρο
καλωςόρισες και ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια
Όχι μόνο εγώ, αλλά και η αλεπού κάνει μια όμορφη (και επαγγελματική) προσπάθεια και επίσης τέσσερις θεατράνθρωποι με το "θέατρο για όλους" Ακολουθήστε τα λινκς και επιλέξτε παραστάσεις!
Αν καταφέρετε να αφήσετε το σβούρα κάπου δηλαδή.
Εκτός από το φουαγιέ, το αθηνόραμα έχει εκπτωτικά κουπόνια κάθε εβδομάδα, και ραδιοφωνικοί σταθμοί μοιράζουν προσκλήσεις. Αν θέλει κανείς βρίσκει τρόπους.
Λεμονιά
ΟΚ δε λέμε φράγκα
(μπικιμπίνια ίσως;)
:)
Η αλήθεια είναι ότι δεν έκλαψα, γροθιά στο στομάχι μου έδωσε και μούδιασα.
Αυτό που με άγγιξε εμένα δεν ήταν το συγκεκριμένο γεγονός που βιώνει η Μάρθα, αλλά το ξύπνημα, που κάποια στιγμή βιώνουμε όλοι μας για να αποτινάξουμε τις ψευδαισθήσεις και να προχωρήσουμε.
Αυτό το ξύπνημα που τόσο πονάει αλλά είναι αναπόφευκτο.
Και χάρηκα που στο έργο υπάρχει λύτρωση, που συνεχίζουν, το είχα ανάγκη αυτό και παρόλη τη γροθιά έφυγα από το θέατρο ανάλαφρη.
Μετανοείστε αμαρτωλοί! Μετανοείστε όσο είναι καιρός! Περάστε από το μπλογκ μας να κοινωνήσετε! ΤΩΡΑ!!!
Μόλις είδα την ταινία. Έχω μείνει άφωνος.
Δημοσίευση σχολίου